Informatie Adverteren via bol.com

Alle vragen en antwoorden over Sponsored Products

Meer weten over het beheren of optimaliseren van je campagnes? Of over biedingen en of zoekwoorden? Hier vind je alle informatie over Sponsored Products.

Campagne beheer

  • Er zijn twee manieren om een campagne aan te maken: automatisch of handmatig. Een automatische campagne optimaliseert je campagne op basis van de door jou gekozen AcoS. In een handmatige campagne bepaal je zelf de klikprijs waarmee je biedt.

    Is het je eerste campagne? Dan adviseren we te beginnen met een automatische campagne, Deze maak je als volgt:

    1. Open de ‘Adverteren via bol.com’ omgeving.
    2. Ga naar campagnes.
    3. Selecteer “nieuwe campagne”.
    4. Geef je campagne een naam.
    5. Selecteer de start en einddatum van je campagne.
    6. Selecteer je budget. Je kunt kiezen tussen een dagelijks budget en een totaal campagne budget. Let op, als je budget op is stoppen je campagnes met uitleveren. Zorg ook altijd dat je voldoende bestedingsruimte hebt op je account.
    7. Selecteer bij biedstrategie “automatisch bieden”. Er is een standaard ACoS ingesteld. Dit kun je aanpassen door op ‘geavanceerd’ te drukken en vervolgens de gewenste ACoS te selecteren.
    8. Selecteer de landen waarin je wil adverteren.
    9. Selecteer “volgende”.
    10. Selecteer de artikelen waarmee je wil adverteren.
    11. Selecteer bij zoekwoorden “automatisch toevoegen”.
    12. Start de campagne.

    Wil je toch liever een handmatige campagne aanmaken?
    Dan kan dat op deze manier:

    1. Open de ‘Adverteren via bol.com’ omgeving.
    2. Ga naar campagnes.
    3. Selecteer “nieuwe campagne”.
    4. Geef je campagne een naam.
    5. Selecteer de start en einddatum van je campagne.
    6. Selecteer je budget. Je kunt kiezen tussen een dagelijks budget en een totaal campagne budget.
    7. Selecteer bij biedstrategie “Handmatig bieden”.
    8. Vul vervolgens je maximale klikprijs -oftewel je CPC- in. Dit is het maximale bedrag dat je per klik wil betalen. Let op, er kan sprake zijn van een minimale klikprijs. Deze is per categorie waarin je adverteert verschillend.
    9. Selecteer of je wil bieden op artikelen of zoekwoorden.
    10. Selecteer de landen waarin je wil adverteren.
    11. Selecteer “volgende”.
    12. Selecteer de artikelen waarmee je wil adverteren.
    13. Selecteer bij zoekwoorden “handmatig toevoegen”.
    14. Voeg je zoekwoorden toe.
    15. Start de campagne.
  • Nadat je campagnes hebt aangemaakt wil je ze ook optimaliseren. Er zijn verschillende manieren waarop je je campagnes optimaliseert:

    1. Structureer je campagnes consistent
    Je kunt op verschillende manieren structuur aanbrengen binnen je campagnes. De volgende drie methodes worden het meest toegepast:

    • Structureren op basis van productcategorie. Dit doe je door artikelen die binnen dezelfde categorie vallen in dezelfde campagne te zetten.
    • Structureren op merk. Dit doe je door artikelen die van hetzelfde merk zijn in dezelfde campagne te zetten.
    • Structureren op basis van koplopers of topverkopen. Dit doe je door je bestverkopende artikelen in dezelfde campagne te zetten.

    2. Bereken je ideale ACoS

    De ACoS (ook wel “advertising cost of sales” genoemd – ofwel de advertentiekosten per verkoop) is het percentage van de toegewezen verkoop besteed aan advertenties.  Dit wordt berekend door de totale advertentie-uitgaven te delen door de toegeschreven verkopen. Meer informatie over het berekenen van je ideale ACoS vind je hier

     

    3. Zoekwoorden en uitsluitingswoorden

    Selecteren van zoekwoorden
    Voor het selecteren van zoekwoorden kun je gebruik maken van de automatisch gegeneerde zoekwoorden binnen het Sponsored Products systeem. Je kunt er ook voor kiezen deze zoekwoorden handmatig toe te voegen. Daarnaast is het ook mogelijk gebruik te maken van lange specifieke zoektermen, ook wel longtail zoekwoorden genoemd.

    Structureren van zoekwoorden
    Het is belangrijk je zoekwoorden goed te structureren. Maak daarom verschillende campagnes aan voor verschillende zoekwoorden. Als er een grote selectie aan artikelen in een campagne zit, heb je ook een groot aantal zoekwoorden. Daarom is het belangrijk dat je het overzicht bewaart en artikelen structureert op basis van soortgelijke zoekwoorden.

    Voorbeeld: Je hebt een selectie schoenen. Voor alle schoenen is het zoekwoord ‘schoen’ relevant. Voor sommige schoenen is het zoekwoord ‘kinderschoenen’ relevant en binnen deze categorie zijn ook weer verschillende segmenten zoals “sneakers” en “laarzen”. Als het zoekwoord ‘kinderschoenen’ in alle campagnes voor de verschillende soorten kinderschoenen wordt geplaatst, zou je gemakkelijk uit het oog verliezen welke advertenties worden weergegeven voor welke zoekwoordbiedingen. Om dit te voorkomen, kunnen meer algemene vergelijkbare zoekwoorden in afzonderlijke campagnes worden opgenomen (bijvoorbeeld: ‘kinderschoenen’, ‘schoenen voor kinderen’). De bestverkopende artikelen kunnen bijvoorbeeld in deze campagne worden gezet.

    Dit ziet er dan als volgt uit:
    Campagne 1: ‘kinderschoenen’ voor algemene zoekwoorden (‘schoenen voor kinderen’, ‘kinderschoenen’, enz.) en bestsellers.

    Campagne 2: ‘sneakers voor kinderen’ voor specifieke zoekwoorden (‘sneakers voor kinderen’, ‘tennisschoenen voor kinderen’, ‘joggers voor kinderen’ enz.) en bijbehorende artikelen.
    Campagne 3: ‘kinderlaarzen’ voor specifieke zoekwoorden (‘kinderlaarzen’, ‘wandelschoenen’ voor kinderen’) en bijbehorende artikelen.

     Uitsluitingszoekwoorden
    Binnen je Sponsored Products account kun je ook uitsluitingszoekwoorden selecteren. Je advertentie wordt dan niet weergegeven wanneer gebruikers op deze zoekwoorden zoeken.

    Meer leren over zoekwoorden? Klik dan hier

     4. Rapportages
    Ook door het gebruik van rapportages kun je je campagne optimaliseren. Zo kun je snel per campagne, per dag, per merk, per categorie of per artikel inzichtelijk maken wat er wel en wat er niet werkt. Je draait deze rapporten uit onder “rapporten” in je Sponsored Products account.

    Meer leren over het gebruik van rapportages? Klik dan hier.

    • Ons advies is altijd te beginnen met de automatische opties. Via automatische targeting zorgen wij dat je artikelen op de meest relevante plekken getoond worden. Met de automatisch biedstrategie wordt het werk voor je gedaan. De biedingen worden automatisch ingesteld om zoveel mogelijk conversies te genereren.

    • Via de klik ‘vertoningen’ in de campagnemanager kun je zien of en hoe vaak je advertentie vertoond is. Klik op campagnes, selecteer vervolgens je campagne en klik op vertoningen boven de grafiek. Zie je hier nog geen vertoningen staan? Dan worden je advertenties niet getoond. Je kunt er dan voor kiezen je biedingen iets te verhogen.

    • Ja, dat kan. Bij het aanmaken van je campagne kan je kiezen wanneer deze start en stopt. Hiervoor kun je ook een datum in de toekomst kiezen.

    • Na ongeveer 30 minuten worden wijzigingen aan je campagnes zichtbaar.

    • Het duurt ongeveer 30 minuten voordat je advertenties zichtbaar worden bij bol.com. De resultaten in het dashboard worden per uur ververst (dus niet real-time) en zijn ongeveer na 60 minuten zichtbaar. Er kan daardoor maximaal 1,5 uur zitten tussen het aanmaken van een campagne en het inzien van de eerste resultaten (als voorbeeld: resultaten van een campagne uit het tijdsblok 20.00-21.00 uur worden rond 21.30 zichtbaar).

    • Zodra je campagne live staat, kun je via het dashboard of je rapporten zien hoe het gaat.
      De resultaten in het dashboard worden per uur ververst (dus niet real-time) en zijn ongeveer na 60 minuten zichtbaar. Er kan daardoor maximaal 1,5 uur zitten tussen het aanmaken van een campagne en het inzien van de eerste resultaten (als voorbeeld: resultaten van een campagne uit het tijdsblok 20.00-21.00 uur worden rond 21.30 zichtbaar). Is deze tijd al verstreken? Ga dan naar de vraag: ‘Wat kan ik doen om meer campagne-impressies te krijgen?’

    • Kies een naam waaraan je de campagne herkent. Bijvoorbeeld aan de hand van het merk (Samsung), het type (vrouwenlaarzen) of het doel van de advertentie (sinterklaasdeals).

    • Je kunt elke actieve campagne in het campagne dashboard stopzetten of pauzeren door de status aan te passen. Deze kun je ook op elk moment weer aanzetten.

    • Als je advertentie niet vaak wordt getoond, ligt het meestal aan het volgende:
      1. je bod is te laag.
      2. er is veel concurrentie binnen je productcategorie.
      3. het product is niet populair en er wordt niet veel naar gezocht.
      4. je zoekwoorden zijn niet relevant genoeg voor je artikelen.

    • Als je voor hetzelfde product een handmatige & automatische campagne aanmaakt, gaan de campagnes concurreren dus wordt de automatische campagne meer uitgeleverd, waardoor je handmatig campagnes geen impressies ontvangt. Let hier dus goed op.

    • Bij het aanmaken van een campagne kan je kiezen om een dagelijks budget of totaalbudget in te stellen. Met het dagelijks budget worden je advertenties elke dag getoond tot het budget van die dag op is. Bij het totaalbudget worden je advertenties doorlopend getoond tot je totaalbudget op is.

    • We spreken van een impressie zodra je advertentie aan een gebruiker wordt getoond. Binnen je campagne dashboard kan je zien hoe vaak je advertentie is getoond.

    • Er is sprake van een klik zodra een klant klikt op je advertentie. Binnen je campagne dashboard kan je zien hoe vaak er op je advertenties is geklikt.

    • Dit geeft de verhouding weer van het aantal bezoekers dat jouw advertentie heeft gezien t.o.v. het aantal mensen dat daadwerkelijk op de advertentie heeft geklikt.

Artikelen selecteren

  • Bij het aanmaken van een campagne dien je artikelen te selecteren. Welke artikelen zijn geschikt en wat als je een artikel niet kunt vinden?
    Onderaan dit artikel vind je een checklist met daar in de meest voorkomende redenen waarom artikelen niet vindbaar zijn.

    Er zijn een aantal factoren die invloed hebben op de uitlevering van je advertenties. Het is belangrijk dat je hier goed op let bij het selecteren van artikelen.

           –Kruimelpad

    Kijk of het kruimelpad bij je product juist is, dit zijn namelijk ook gelijk de categorieën waarin je advertenties zichtbaar worden.

          –Productspecificaties

    Alle productspecificaties dienen op de juiste manier te zijn ingevuld. Mist er hier bijvoorbeeld een merk, uitgever of genre? Dan kan je niet met het product adverteren.

          –Prijssterren

    Hoe meer prijssterren je hebt, hoe beter de organische ranking is. Dit betekent automatisch dat je advertenties vaker getoond worden.

    -Koopblok|

    Heeft je artikel niet de beste verkooppositie? Dan heb je geen koopblok en kun je er niet mee adverteren, Meer informatie hierover vind je hier

    -Artikelfoto’s en artikelbeschrijving

    Goede productinformatie heeft invloed op je organische ranking. Hoe hoger je organische ranking is, hoe beter je advertentie zal uitleveren.

    -Partnerscore 

    Hoe hoger je partnerscore hoe meer je kans maakt op de beste verkooppositie.

     

  • Het is in een aantal categorieën niet (of beperkt) mogelijk te adverteren met Sponsored Products.

    In het onderstaande bestand kun je een overzicht vinden van deze categorieën.

    Blacklist Sponsored Products

    • Ja, als je een campagne aanmaakt kan je kiezen welke artikelen of zoekwoorden je wilt promoten

    • Je kunt met bijna alle artikelen bij bol.com adverteren. Hierbij is het wel belangrijk dat je product in het koopblok staat. Staat je artikel niet in het koopblok? Dan wordt je advertentie niet getoond. Daarnaast zijn er beperkte mogelijkheden om te adverteren in verschillende categorieën. Deze staan op de zogeheten blacklist. De gehele blacklist vind je hier.

    • Nee, wel kun je artikelen aan of uitzetten via het campagne dashboard.

Biedingen

    • De minimale klikprijs verschilt per categorie. Je kunt in je campagne per product zien wat het minimum bod is.

    • Als je artikelen geen impressies krijgen dan is je bod te laag. Het kan ook zijn dat je heel veel impressies en klikken krijgt en geen verkopen. In dat geval kun je jouw bod beter iets verlagen. Je ACoS geeft een goede indicatie of je advertenties rendabel zijn.

    • Als je een campagne live zet, zie je de gemiddelde CPC in vergelijkbare campagnes. Dit geeft je een goed ijkpunt. Je ziet ook wat de minimum CPC is, die bepaald is door alle adverteerders. Is het je eerste campagne? Start dan met de CPC die je ook voor andere kanalen gebruikt (zoals bijvoorbeeld Google) of een automatische campagne.

    • Sponsored Products werkt met een CPC-model (kost per klik). Dit pricingmodel werkt op basis van een second price veilingsysteem, waarbij jij en andere adverteerders bieden op de advertentieplaatsen voor je artikelen. Je stelt in hoeveel je maximaal wil betalen voor een klik op een advertentie. Hoe scherper je bod, hoe groter de kans dat jouw advertentie wordt vertoond. Binnen populaire categorieën of bij dure artikelen stijgt de CPC gewoonlijk. Het omgekeerde geldt ook. Een second price veilingsysteem houdt in dat als adverteerder A 90 cent biedt en adverteerder B 1 euro, adverteerder B de veiling wint en uiteindelijk 90 cent + 1 centt per klik betaalt.

    • Je kan biedingen voor elk product of zoekwoord instellen en bewerken in het campagne dashboard. Tenzij je kiest voor automatisch bieden. Dan bepaalt het systeem de optimale bieding voor de campagne.

    • Elke keer wanneer een klant landt op een pagina met zoekresultaten of productpagina’s of categoriepagina’s, kijkt het systeem welke advertentie getoond dient te worden. Het algoritme houdt rekening met aspecten zoals relevantie, prijs van het product, paginacontext, zoekwoorden en je biedprijs. Met andere woorden, ook als jij het hoogste bod hebt, worden je advertenties niet getoond als ons algoritme de plaats niet relevant vindt. Zorg er daarom voordat je de juiste beschrijving en zoekwoorden gebruikt op je productpagina. Vergeet ook niet een competitief bod in te stellen.

    • Met automatisch bieden wordt het werk voor je gedaan. De biedingen worden automatisch ingesteld om zoveel mogelijk conversies te genereren. Bij “geavanceerd” kun je aan de hand van ACoS zelf aangeven hoeveel je ongeveer wil betalen voor je verkopen.

ACoS: de advertentiekosten per verkoop

  • De ACoS (ook wel “advertising cost of sales” genoemd – ofwel de advertentiekosten per verkoop) is het percentage van de toegewezen verkoop besteed aan advertenties. Dit wordt berekend door de totale advertentie-uitgaven te delen door de toegeschreven verkopen. Als je bijvoorbeeld 4 euro hebt uitgegeven aan advertenties met een omzet van 20 euro tot gevolg, is je ACoS 20 procent (want: €4/ €20 = 0,20). Bij het bepalen van de ideale ACoS zijn een aantal factoren van belang:

    • Verkoopprijs – de prijs die je klanten in rekening brengt.
    • De marge van je artikelen.
    • De inkoopkosten.
    • Commissie aan bol.com.
    • Diverse variabele kosten zoals: verzendkosten, leveringskosten, etc.

    Voorbeeld: de verkoopprijs van een boek is 27 euro, De inkoopkosten zijn 6 euro en de commissie is 2 euro. Voor diversen betaal je 8 euro aan verzendkosten. Door alle kosten van de verkoopprijs af te trekken, blijft er 11 euro over (€27 – (€6 + €2 + €8) = €11).

    Dit betekent dat je tot 11 euro kunt uitgeven aan advertentiekosten zonder verlies te maken. Stel je hanteert een winstmarge van 40 procent dan kun je 6,60 euro (60% van €11) uitgeven aan advertentiekosten om een verkoop te krijgen en toch je winstmarge te behalen.
    Om vervolgens je ACoS te berekenen, deel je eenvoudig het bedrag (advertentiekosten) door de verkoopprijs (€6,60/ €27 = 0,24). Hieruit komt een ACoS van 24 procent.

    • ACoS staat voor Advertising Cost of Sale. Het zijn je advertentiekosten gedeeld door je omzet. In andere woorden: het percentage van je omzet dat je wil uitgeven aan Sponsored Products. Stel je geeft 100 euro uit aan Sponsored Products en dit levert 1000 euro aan omzet op. Je ACoS is nu 10 procent.
      Wat een goede ACoS is is afhankelijk van je eigen winstmarges. Stel jouw winstmarge is 20 procent, dan betekent dit dat je ACoS in elk geval lager dient te zijn dan 20 procent om rendabel te adverteren.

    • Er kunnen verschillende redenen zijn voor een slechte ACoS:
      – concurrentie in de categorie is groot.
      – biedingsprijzen zijn hoog.
      – het product levert niet genoeg sales op.

    • – sluit zoekwoorden of URL’s uit die advertenties van artikelen triggeren die niet relevant zijn.
      – de resultaten van je campagne verbeteren vaak wanneer je met artikelen adverteert die minder concurrentie hebben of een duidelijk voordeel hebben op de concurrentie. Denk hierbij aan goede reviews, speciale specificaties of een scherpe prijs. Vergelijk daarom eens jouw product met die van de concurrent op deze drie punten. Zie je dat jouw concurrenten bijvoorbeeld een scherpere prijs, meer/hogere reviews en/of betere specificaties hebben? Kijk dan of je hier iets in kunt veranderen. Kan dit niet? Zorg er dan voor dat de artikelen niet langer mee draaien in de campagne.

Zoekwoorden

  • Keyword targeting, ook wel adverteren op basis van zoekwoorden genoemd, is een methode voor adverteren op zoekmachines. In dit geval op de zoekmachine van bol.com. Door te bepalen welke zoekopdrachten of zoekwoorden het meest relevant zijn voor jouw aanbod, kun je vervolgens bieden om jouw artikelen bovenaan de zoekresultaten te plaatsen.

    Voor het selecteren van zoekwoorden kun je gebruik maken van de automatisch gegeneerde zoekwoorden binnen het Sponsored Products systeem. De zoekwoorden worden dan gegenereerd op basis van de productcategorie waarin het product zich bevindt. Je kunt er ook voor kiezen deze zoekwoorden handmatig toe te voegen. Hoe je zoekwoorden selecteert zie je in deze video.

    Hoe vind ik goede zoekwoorden?
    De beste manier om goede zoekwoorden te genereren is door gebruik te maken van automatische zoekwoorden. Hierbij zal het systeem gaan kijken welke zoekwoorden het beste bij je product passen. Op zoek naar zoektrends binnen bol.com? Gebruik dan de BETA-versie “verkoopanalyse” binnen je verkoopaccount. Hier kun je vinden welke zoekwoorden het goed doen binnen bol.com en vind je extra tips.

    Relevantie
    Het belangrijkste bij het handmatig selecteren van zoekwoorden is de relevantie.
    Is een zoekwoord niet relevant voor het product? Dan worden de Sponsored Products niet uitgeleverd.
    Voorbeeld:
    Je hebt voor een tuinslang het zoekwoord “Hond” toegevoegd.
    Dit zoekwoord zal niet uitleveren omdat het zoekwoord niet relevant is.er geen relevantie is. Klanten die op het zoekwoord “Hond” zoeken zijn namelijk niet op zoek naar een tuinslang.

    Exact of woordgroep
    Ook kun je een verschil maken tussen een exact of breed zoekwoord.
    Voorbeeld:
    Het zoekwoord (fiets) kan alleen worden uitgeleverd als de klant exact “fiets” zoekt. Het zoekwoord fiets kan ook worden uitgeleverd als de klant bijvoorbeeld “blauwe fiets” of “kinderfiets” zoekt.

    Uitsluitingszoekwoorden
    Binnen je Sponsored Products account kun je ook uitsluitingszoekwoorden selecteren. Je advertentie wordt dan niet weergegeven als er gezocht wordt op deze zoekwoorden. Door uitsluitingzoekwoorden te selecteren adverteer je gerichter. Je bepaalt namelijk zelf wanneer je advertentie wel of niet getoond wordt.
    Voorbeeld: Je verkoopt luxe krabpalen voor 250 euro, de uitsluitingszoekwoorden die je hierbij gebruikt is “goedkope krabpalen”. Omdat klanten die op zoek zijn naar goedkope krabpalen waarschijnlijk geen interesse hebben in luxe krabpalen.

    Longtail zoekwoorden
    Ook kun je gebruik maken van longtail zoekwoorden, longtail zoekwoorden zijn langere zoektermen die specifieker zijn. Ze bestaan meestal uit drie of meer woorden bij elkaar. Als je bijvoorbeeld make-uptassen verkoopt, kan een goed longtail zoekwoord “roze make-uptas met spiegel” zijn. Zo kun je je Sponsored Products weergeven voor relevantere en specifiekere zoekopdrachten, wat vaak resulteert in hogere conversies.

    • Als een zoekwoord veel geld kost en geen omzet oplevert. Vaak is het zoekwoord dan niet relevant voor je artikelen. Voorbeeld: stel je voor dat je grote tv’s verkoopt, dan wil je aan klanten die zoeken naar kleine tv’s liever niet je advertenties tonen. Dat kan door zoekwoorden als 39″ of 30″ uit te sluiten.

    • Je kunt adverteren op zoekwoorden die relevant zijn voor je product. Tijdens het aanmaken van je campagne kies je ervoor dit automatisch te laten doen of je kiest ervoor handmatig relevante zoekwoorden toe te voegen.

    • Met uitsluitingszoekwoorden kun je aangeven op welke zoekwoorden je niet gevonden wil worden. Hieronder zie je twee voorbeelden waarbij je het uitsluiten van zoekwoorden kunt gebruiken:

      – Wanneer je wil adverteren met een bepaalde kleur of formaat. Voorbeeld: je wil met grote tv’s adverteren. Klanten die zoeken naar kleine tv’s zijn dus minder relevant voor je om advertenties aan te tonen. Sluit alle zoekwoorden die met kleine tv’s te maken hebben uit.
      – Wanneer de zoekterm te algemeen is:
      Voorbeeld: als je alleen telefoonhoesjes voor de Iphone verkoopt, is het zoekwoord ‘Iphone’ wellicht niet relevant. Mensen zijn dan op zoek naar een telefoon en niet een hoesje. Het is dus verstandig dit zoekwoord uit te sluiten.

Rapportages

  • Het Sponsored Products systeem biedt verschillende rapportages aan die direct beschikbaar zijn in je account. Je kunt hiermee het succes van je Sponsored Products volgen en je campagnes optimaliseren.

    Een rapport uitdraaien doe je als volgt: log in binnen je Sponsored Products account. Selecteer rapporten aan de zijkant “Rapporten”. Hier kies je welke rapportage je uitdraait.

    Welke rapportage heb ik nodig?
    Afhankelijk van je doel, kies je de rapportage die je nodig hebt. Selecteer hierbij de tijdsrange waarvoor je de rapportage wil uitdraaien (bijvoorbeeld afgelopen 30 dagen of een specifieke periode). Je kunt kiezen uit de volgende rapportages:

    • Resultaten per product: deze rapportage kies je als je inzicht wil krijgen in de effecten van je campagnes per product. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke artikel en de meeste conversies genereren.
    • Resultaten per categorie: deze rapportage kies je als je inzicht wil krijgen in de prestaties van je campagnes per categorie. Deze rapportage is dus alleen relevant als je in meerdere categorieën adverteert en geeft inzicht in welke categorie het beste presteert.
    • Resultaten per merk: als je een adverteerder bent die specifieke merken promoot, dan geeft deze rapportage je inzicht in welk merk het beste presteert.
    • Resultaten per dag: met deze rapportage kun je voor de ingestelde periode de resultaten per dag bekijken.
    • Resultaten per campagne: met deze rapportage krijg je een overzicht van alle campagnes en de resultaten per campagne.

    Je kunt bij het uitdraaien van rapportages ook onderscheid maken tussen verschillende platformen (devices):

    • Desktop
    • Mobiel
    • Tablet
    • Mobiele app

    Voor de app staan klikken onder “mobiele app” en conversies via de app zijn in de rapportages zichtbaar onder mobiel. Dit verschil komt door een technische oorzaak. We werken nog aan een versimpeling van de rapportages om dit te verhelpen. Let wel op, wanneer een gebruiker niet is ingelogd kunnen de klikken en conversies niet worden gemeten. Dit is ongeveer 10% van de totale klikken via de bol.com app.

    Waar let ik op bij het bekijken van een rapportage?
    De rapportages worden aangeleverd in een CSV-bestand. Om alle data in de juiste kolommen te krijgen dien je eerst de functie “tekst naar kolommen integreren” in Excel te gebruiken. Vervolgens kun je bijvoorbeeld een draaitabel uitdraaien om zo verschillende elementen met elkaar te vergelijken.

  • Rapportages kunnen je helpen op verschillende manieren te optimaliseren.

    • Periodes met elkaar vergelijken. Je kunt met behulp van rapportages maanden, dagen, of verschillende jaren met elkaar vergelijken. Zo krijg je inzicht of je op dit moment beter presteert dan een andere periode. Ga na hoe de prestaties verschillen en welke wijzigingen je hebt aangebracht t.o.v. de vorige periode.
    • Je kunt optimaliseren door verschillende campagnes met elkaar te vergelijken. Heb je bijvoorbeeld voor dezelfde artikelen automatische of handmatige campagnes aangemaakt en zie je dat je met een automatische campagne meer verkopen behaalt? Dan is het aan te raden voor deze artikelen uitsluitend handmatige campagnes aan te maken.
    • Je kunt ook categorieën met elkaar vergelijken. Zie je dat op de lange termijn een bepaalde categorie steeds een slechtere ACoS behaalt? Probeer dan eerst deze categorie te optimaliseren door bijvoorbeeld meer artikelen of zoekwoorden toe te voegen. Blijft de ACoS op de lange termijn niet goed? Wellicht is deze categorie dan niet geschikt voor Sponsored Products.

    Probeer bij het optimaliseren altijd te vergelijken en na te gaan welke veranderingen een positief of negatief effect hebben gehad op de resultaten.

    • Hierbij zijn twee dingen belangrijk: tijd en het aantal klikken.
      Gun je campagnes wat tijd voordat je conclusies trekt over de werking en het succes.
      Ga als stelregel uit van 50 tot 100 klikken per product. Je hebt dan genoeg data om het succes van je product/campagne te beoordelen.

    • Het Attributiemodel werkt als volgt:

      14 dagen post click:
      1. Een bezoeker klikt op de advertentie en koopt (binnen 14 dagen) het product.
      2. Een bezoeker klikt op de advertentie en koopt (binnen 14 dagen) een ander product uit dezelfde campagne
      3. Een bezoeker klikt op de advertentie en koopt (binnen 14 dagen) een ander product uit dezelfde categorie (van dezelfde verkoper)

    • De ‘Adverteren via bol.com’ omgeving meet alle conversies volgens het bovenstaande attributiemodel.

Ik ben nieuw, hoe start ik?

    • Je logt in via je verkoopaccount door op het tabje ‘Adverteren’ te klikken.
      Kunnen er meerdere gebruikers worden toegevoegd in het account?
      Het is niet mogelijk om meerdere e-mailadressen of gebruikers toe te voegen aan een account.

    • 1. Je verkoopaccount bevat geen actieve artikelen.
      2. Je verkoopaccount heeft een time out.
      3. De artikelen in je verkoopaccount voldoen niet aan de voorwaarden.
      4. De artikelen in je verkoopaccount staan op de blacklist.
      5. Je verkoopt tweedehands artikelen.

    • In het tabblad ‘Adverteren’ kun je je bestedingslimiet instellen en verhogen. Je geeft daarmee op wat je maximaal wil uitgeven aan Sponsored Products. Als dit bedrag op €0 staat worden je advertenties niet meer getoond. Je maakt dan dus ook geen kosten meer. Let op: je bestedingslimiet geeft het bedrag weer waarmee je campagnes draait. Het is ‘fictief’ geld, want je betaalt alleen wanneer een klant op je advertentie klikt (de prijs per klik). De kosten zullen acteraf worden verrekend op je all in one factuur van bol.com. Let op! je kunt je bestedingslimiet niet verlagen

    • Je bepaalt zelf je maximale budget. Let hierbij vooral op het aantal artikelen dat je aan wil zetten in je campagne en wat je bereidt bent uit te geven voor een product per klik. Je kunt je budget altijd later nog ophogen. Wij adviseren te starten met een budget van 250 euro.

    • Als je voor de eerste keer inlogt is er een tutorial die je helpt je eerste campagne aan te maken. Heb je deze gemist? Activeer deze opnieuw door in je account rechtsboven te klikken op het tutorial icoontje.