ACoS: de advertentiekosten per verkoop
Bij een automatische campagne moet je je ACoS instellen, ACoS staat voor Advertising Cost of Sale. In andere woorden: het percentage van je omzet dat je uitgeeft aan sponsored products. Hoe bereken je het en hoe gebruik je het in je voordeel? We leggen het je graag uit.
Bereken jouw ACoS nu!
Je ACoS bereken je door het totale bedrag dat je besteed hebt aan adverteren te delen door de omzet die je ermee hebt verdiend.
Heb je € 10,- uitgegeven aan advertenties, en daarmee een omzet van €100,- verdiend? Dan is je ACoS dus 10%.
Voorbeeld
Stel je voor dat je boeken verkoopt van € 27 per stuk. Hierover betaal je € 5,67 aan BTW. We gaan dus rekenen met een verkoopprijs van € 21,33.
Je koopt het boek in voor € 6, je verzendt het voor € 8 en draagt € 2 commissie af. Wanneer je alle kosten aftrekt van de verkoopprijs, blijft er € 5,33 over. Dat is de winst die je maakt per boek zonder er mee te adverteren. Dit betekent dat je tot € 5,33 kunt uitgeven aan advertenties zonder verlies te draaien op het artikel.
Om vervolgens jouw ACoS te berekenen, deel je eenvoudig het bedrag dat je beschikbaar hebt voor advertentiekosten door de verkoopprijs (€ 5,33/ € 21,33 = 0,24). Hieruit komt een ACoS van 24%.
Wat is een goede ACoS?
Wanneer je start met adverteren is het goed om te bedenken wat je ideale ACoS is. Wat een goede ACoS is hangt af van je doel:
- Meer zichtbaarheid? Wil je dat zoveel mogelijk mensen je merk of artikel zien? Dan richt je je op impressies. In dit geval is een hogere ACoS prima, omdat je investeert in bekendheid, niet direct in winst.
- Meer conversies? Wil je vooral verkopen? Dan stuur je op clicks en wil je je ACoS laag houden. Een lagere ACoS betekent dat je advertenties winstgevend zijn en goed converteren naar verkopen.
Naast de kosten voor adverteren, zijn de volgende factoren ook onderdeel van deze rekensom:

Tip van onze expert
“Zie ACoS als een investering en kijk naar wat je marges toelaten.” - Pauline, Campagnespecialist
Verandering in ACoS
Een verandering van je ACoS kan een effect zijn van campagne-optimalisaties, zoals het aanpassen van je CPC (oftewel je bod op de veiling), het toevoegen of uitsluiten van plaatsingen, of het pauzeren of activeren van artikelen binnen je campagne. Maar het kan ook een gevolg zijn van veranderingen in bijvoorbeeld klikprijzen (CPC), conversiepercentages en de doorklikratio (CTR).
Want: meer conversies en lagere CPC's zorgen vaak voor een lagere ACoS.
- Hoe hoger je CTR, hoe meer bezoeken, hoe goedkoper je CPC
- Hoe hoger je conversiepercentage, hoe meer verkopen uit hetzelfde aantal clicks.
4 oorzaken van een slechte ACoS
Snoepen je advertentiekosten je winst weg? Dan is je ACoS niet ideaal. Er kunnen verschillende oorzaken zijn van een slechte ACoS:
- De concurrentie in jouw productcategorie is groot
- De biedingsprijzen voor jouw zoekwoorden zijn hoog
- Je levertijd is langer dan die van de concurrentie
- Het artikel levert niet genoeg verkopen op
4 tips om je ACoS te verbeteren
Scherp je zoekwoorden aan
Sluit zoekwoorden uit die advertenties van artikelen oproepen die niet relevant zijn.
Vergelijk jouw artikelen eens met die van de concurrent
Zie je dat je concurrenten bijvoorbeeld een scherpere prijs, betere reviews of betere specificaties hebben? Kijk dan of je hier iets in kunt verbeteren. Kan dit niet? Zorg er dan voor dat deze artikelen niet langer meedraaien in de campagne.
Sluit de paginatypes uit die niet goed presteren
Haal je de minste resultaten bijvoorbeeld op de productdetailpagina? Zet deze dan uit.
Zet categorieën uit waar je niet zichtbaar wilt zijn
Vaak is je diepste subcategorie de meest verkopende categorie.
TACoS (Total Advertising Cost of Sales)
Naast ACoS is het ook mogelijk je prestaties te meten aan de hand van de TACoS. Deze metric meet de relatie tussen advertentiekosten en totale omzet (zowel organische als via advertenties). Het wordt berekend met deze formule:
TACoS = (Advertentiekosten / Totale omzet) ×100
Waarvoor gebruik je TACoS?
- Breder inzicht in je prestaties: TACoS geeft een completer beeld dan alleen ACOS (Advertising Cost of Sale), omdat het iets zegt over de impact van advertenties op zowel betaalde als organische verkopen.
- Groei meten over langere termijn: Klanten die door een advertentie voor het eerst iets bij je kopen, komen vaak later terug. Je TACoS neemt deze verkopen mee in de metingen, waardoor je ziet of je advertenties ook op lange termijn winst opleveren en je bedrijf (ook organisch) laten groeien.